top of page
Psihologu prakse

Esmu pārliecināts, ka neviens nevar “izglābt“ savu tuvāko,

izdarot izvēli viņa vietā. 

Vienīgais, kā viens cilvēks var palīdzēt otram, ir patiesi un ar mīlestību, 

bet bez sentimenta un ilūzijām atklāt viņam to, ka eksistē alternatīva. 

Esmu pārliecināts, ka neviens nevar “izglābt“ savu tuvāko,

izdarot izvēli viņa vietā. 

Vienīgais, kā viens cilvēks var palīdzēt otram, ir patiesi un ar mīlestību, 

bet bez sentimenta un ilūzijām atklāt viņam to, ka eksistē alternatīva. 

Esmu pārliecināts, ka neviens nevar “izglābt“ savu tuvāko,

izdarot izvēli viņa vietā. 

Vienīgais, kā viens cilvēks var palīdzēt otram, ir patiesi un ar mīlestību, 

bet bez sentimenta un ilūzijām atklāt viņam to, ka eksistē alternatīva. 

/vācu psihoanalītiķis Ērihs Fromms/

Pakalpojumi

Psiholoģiskā konsultēšana 

Daži gadījumu piemēri, kādos cilvēki var vērsties pēc palīdzības pie psihologa:

  • pie jebkāda piedzīvota zaudējuma

  • pie iekšēja vai ārēja konflikta, kas var būt šķietams vai esošs

  • pie paaugstinātas trauksmes, pie pastāvīgas spriedzes

  • pie dažādu veidu depresijas izpausmēm, nomāktības, dzīvesprieka zuduma

  • pie psihosomātiskajām problēmām, kurām nav iespējams atrast medicīnisko izskaidrojumu (veģetatīvā distonija, miega traucējumi, galvas sāpes, elpas trūkums, sirds darbības izmaiņas utml.)

  • pie vajadzības izprast dažādas nepatīkamas sajūtas ķermenī, kurām nav fiziska pamata

  • pie biežas apvainošanās, dusmošanās, paaugstināta agresijas līmeņa attiecībās ar citiem 

  • pie pēctraumatiskā stresa sindroma (avārijas, nelaimes gadījumi, vardarbība, t.sk., vardarbība ģimenēs utml.)

  • pie līdzatkarīgām attiecībām pārī, ģimenē vai darba kolektīvā

  • pie tendences slīgt atkarībās

  • pie grūtībām attiecībās vecākiem ar bērniem, pusaudžiem, jauniešiem

  • pie suicidālām domām un paškaitējošas uzvedības klātbūtnes bērniem, pusaudžiem un pieaugušajiem

  • pie grūtībām mācībās skolas vecuma bērniem

  • pie problemātiskas uzvedības dažāda vecuma bērniem

  • pie hiperaktivitātes un uzmanības deficīta pazīmēm emocionālās vardarbības, manipulatīvas rīcības izraisītu seku gadījumos ģimenē, darba vietā

  • pie nespējas pieņemt lēmumu, šaubām, pārliecības trūkuma par izvēles pareizību

  • pie kognitīva rakstura grūtībām – atmiņas pasliktināšanās, uzmanības koncentrēšanas grūtībām, pie domāšanas gausuma un tml.lai labāk apzinātos sevi un izprastu citus cilvēkus

 

  • Gatavs sarunai par klienta nodomiem, centieniem, iecerēm 

  • Uzklausa un cenšas uztvert klienta teikto no viņa skatupunkta, nenosodot 

  • Cenšas izprast klienta domas, emocijas un vēlmes, arē tās, kurus klientam ne vienmēr izdodas pateikt 

  • Sniedz emocionālu atbalstu 

  • Palīdz klientam atrast sevī resursus 

  • Palīdz risināt un pieņemt sarežģītus lēmumus 

  • Konsultē klienta valodā

  • Sniedz nepieciešamo informāciju

 

Psiholoģiskajā konsultēšanā psihologs:

Attālinātas psiholoģiskās konsultācijas

Psiholoģiskā konsultēšana parasti notiek klātienē, bet mēs varam vienoties arī par attālinātām konsultācijām, izmantojot dažādas digitālās saziņas platformas, piemēram, WhatsApp, Google Meet, Zoom, MS Teams un citas.

Bērniem: 

  • Minhenes funkcionālās attīstības diagnostikas metode (MFAD), (Münchener Funktionelle Entwicklungsdiagnostik, Dr.med., prof. Theodor Hellbrügge etc., 1994.)
    Izmantojot Minhenes funkcionālās attīstības diagnostiku, iespējams novērtēt bērnu attīstību septiņās dažādās jomās no dzimšanas līdz 3 gadu vecumam. Šī diagnostikas metode ļauj noteikt, kādam vecumam atbilst bērna prasmes katrā no attīstības jomām. Balstoties uz diagnostikā iegūtajiem rezultātiem, vecākiem tiek sniegts bērna attīstības raksturojums un, nepieciešamības gadījumā, arī ieteikumi, kā veicināt noteiktu bērna prasmju attīstību vai ieteikums veikt tālāku padziļinātu bērna attīstības izpēti, speciālistu konsultācijas un terapiju.
     

  • Deivida Vekslera intelekta spēju tests bērniem (no 6-17 gadu vecumam) latviešu valodā. Latvijā adaptēts un standartizēts no 2006.-2011.gadam (WISC-IV), (Wechsler Intelligence Scale for Children – Fourth Edition; David Wechsler);
    Šis tests nosaka dažādas intelektuālo spēju sfēras – verbālās spējas, vizuāli telpisko domāšanu, atmiņas un uzmanības radītājus. Ar šī testa palīdzību iespējams noteikt intelekta attīstības koeficientu (IQ - Intelligence quotient) četrās sfērās: verbālās izpratnes, vizuālās domāšanas, darba atmiņas, informācijas apstrādes ātruma sfērā, kā arī vispārējo intelekta koeficientu jeb kopējo IQ.
     

  • Latviešu valodas un matemātikas sasniegumu tests (LMST-II) ir paredzēts profesionālo psihologu lietošanai skolēnu specifisko mācīšanās iemaņu traucējumu izpētei. Ar šī testa  palīdzību iespējams identificēt specifiskus mācīšanās iemaņu traucējumus latviešu valodā, lasīšanā, rakstīšanā un aritmētikā. Šis tests palīdz ieraudzīt disleksijas, disgrāfijas iezīmes. Tests ir paredzēts bērniem ar dzimto latviešu valodu vecumā no 6 līdz 13 gadu vecumam.
     

  • Ahenbaha uzvedības aptauja (CBCL Child Behavior Checklist,T.Ahenbah, 1992) (no 1,5 – 18 gadu vecumam).

  • UDHS aptauja (Cooner’s Parent Rating Scale – L, C.K.Conner, 1997) (no 3-17 gadu vecumam).

  • Bērnības Aspergera sindroma un Autisma spektra testi

  • Pašaprūpes prasmju izvērtējuma aptaujas

  • Projektīvās metodes psihoemocionālās sfēras izpētei

  • Profesionālās ievirzes testi jauniešiem un pieaugušajiem

Pieaugušajiem:

  • Daudzfaktoru personības aptauja MMPI-2 (Minesota Multiphasic Personality Inventory - 2, Butcher, Dahlstrom, Graham, Tellegen, & Kaemmer, 1989).

  • Latvijas Personības aptauja (LPA – v3; V.Perepjolkina, V.Reņģe, 2013).

  • Intelekta jeb kognitīvo funkciju testi pieaugušajiem

  • Depresijas aptaujas bērniem un pieaugušajiem

  • Traumas simptomu aptaujas bērniem un pieaugušajiem un citas

Psihologs veic izpēti un sniedz atzinumus dažādos jautājumos:

  • Pedagoģiski medicīniskajai komisijai - intelektuālo spēju un attīstības līmeņa noteikšanai bērniem atbilstošas izglītības programmas noteikšanai

  • Specializētai medicīniskajai komisijai, piemēram, VDEĀVK invaliditātes ekpertīzei vai īpašās kopšanas statusa piešķiršanai,

  • vai par pārkāpumiem atņemtu autovadīšanas tiesību atjaunošanai, ieroču nēsāšanas atļaujas iegūšanai

  • Bāriņtiesām, topošajiem aizbildņiem, piemēram, adopcijas gadījumos, audžuģimenes statusa piešķiršanas gadījumos

  • Vecākiem  (izglītības iestādēm) par bērna gatavību skolai

  • Izpēte vardarbībā cietušiem bērniem 

  • Ārstiem psihiatriem, neirologiem, ģimenes ārstiem, tiesībsargājošām iestādēm saskaņā ar pieprasījumu un tml.

  • Darba devējiem darbinieka vai potenciālā darbinieka psiholoģiskā portreta, profesionālo spēju un prasmju noteikšanai atlases vai profesionālās izaugsmes gadījumos un tml.

 

Personības un profesionālo spēju izvērtēšana 

Attīstības konsultācijas un semināri individuāli un grupās

  • Darbiniekiem un darba devējiem personāla novērtēšanas un atlases, t.sk., arī headhuntig gadījumos, darbinieku psiholoģiskā portreta izveides un personāla plānošanas nolūkos, motivācijas un apmierinātības ar darbu izpētē, līderības veicināšanas, vadītāja prasmju pilnveidošanas, darba kolektīva jeb komandas pilnveides, efektīva darbinieka spēju attīstības nolūkos, saskarsmes un komunikācijas prasmju attīstības, prezentēšanas mākslas pilnveidošanas nolūkos un tml.

  • Sadarbība ar darba devējiem tiek atrunāta atsevišķi atkarībā no darba devēja nepieciešamībām un sasniedzamajiem mērķiem

  • Aktuāli skolu absolventiem, 8.-9. klašu un 11.-12.klašu skolēniem, kā arī, pieaugušajiem, kuri vēlas pārkvalificēties

 

Kā strādā psihologs konsultēšanā un izpētes gadījumos:

  • Psihologa galvenais uzdevums ir palīdzēt cilvēkam risināt dažāda veida problēmsituācijas.
     

  • Psihologs, aktualizējot paša klienta resursus, palīdz klientam plānot savu darbību, izdarīt izvēles un pieņemt lēmumus. 
     

  • Psihologs palīdz cilvēkam atpazīt savas domas, dažādas emocijas un jūtas, savas uzvedības raksturu, lai varētu to pārveidot un iegūtās jaunās pieredzes rezultātā spētu izmainīt emocionālās reakcijas un darbības citās dzīves situācijās, piemēram, paaugstināta stresa apstākļos, jaunā vidē, jaunās attiecībās, pie jauniem dzīves nosacījumiem un tml.
     

  • Psihologs strādā arī ar cilvēkiem, kas ir veiksmīgi gan personiskajā dzīvē, gan darbā, bet viņiem ir aktuāla vēlme vai vajadzība pilnveidoties.
     

  • Psihologs nav pedagogs, nedod vienīgo pareizo padomu, nerīkojas un nerisina problēmas klienta vietā. Psihologs nav arī ārsts, medikamentus neizraksta, nepiemēro diagnozes. Profesionāls psihologs ir speciālists ar augstāko izglītību psiholoģijas zinātnē un nemitīgu aktuālo zināšanu, prasmju un pieeju papildināšanu tālākizglītībā visas profesionālās darbības laikā. Klīniskā psihologa profesijai radniecīgas ir psihoterapeita un psihiatra profesijas.
     

  • Sākot psiholoģisko konsultēšanu vai izpēti, mēs ar klientu vai klienta pārstāvi vienojamies, par konsultāciju mērķi, ilgumu un biežumu, kopā atrunājam citus sadarbības nosacījumus, kas ir svarīgi konsultāciju procesā.
     

  • Psiholoģiskās konsultēšanas ilgums ir atkarīgs no problēmas rakstura, tomēr parasti ir nepieciešamas vairākas tikšanās reizes, lai pārmaiņas varētu ieviest dzīvē. Konsultācijas ilgums 50 minūtes.
     

  • Psiholoģisko konsultāciju un izpētē iegūtās informācijas saturs ir konfidenciāls. Informāciju, kuru klients uztic konsultācijās, psihologs neizpauž citiem.
     

  • Ja vēlaties koriģēt vizītes laiku, atlikt vai pārcelt, lūgums to darīt zināmu vismaz 24 stundas pirms vizītes.

 

bottom of page